ZAPEWNIAMY:

Po co nam szybkie czytanie?

Zalety szybkiego czytania można by wymieniać długo, jednakże chyba najważniejszą z nich jest ogromna oszczędność czasu. Chyba każdy chciałby dobrze orientować się w gąszczu informacji, jakimi zalewają nas obecnie wszelakie media, w tym słowo pisane – czy to na papierze, czy na komputerowym ekranie – a jednocześnie mieć wciąż sporo czasu na inne zajęcia. Czyż marzeniem każdego uczącego się nie jest przyswojenie jak największej ilości informacji w jak najkrótszym czasie?

Są też inne, mniej powszechnie zauważane zalety szybkiego czytania – dzięki niemu do swoistego tymczasowego magazynu pamięci – czyli pamięci krótkotrwałej – wrzucane są za jednym razem większe partie materiału, co znacznie ułatwia rozumienie struktury i znaczenia czytanego tekstu. Szybkie czytanie sprzyja też naszym oczom – dzięki mniejszemu obciążeniu (pracują znacznie krócej) dużo mniej się męczą.

 

Cel kursu

W jaki sposób czytamy tekst? Dzieci, które dopiero uczą się czytać, literują. Większość ludzi czyta słowo po słowie. Niektórzy, czytający szybciej niż przeciętnie, zatrzymują wzrok nie na poszczególnych wyrazach, ale po kolei na całych ich grupach. Efektem jest czytanie nie pojedynczych słów, ale kilku wyrazów na raz. Czas, w którym wzrok zatrzymuje się na takiej grupie – a u przeciętnych czytelników na jednym wyrazie – nazywa się fiksacją.

Czasami nie od razu przenosimy wzrok z jednej grupy wyrazów na następną – gdy jesteśmy czegoś niepewni cofamy się do poprzednich słów. Takie zachowanie, przeszkadzające płynnemu czytaniu to regresja.

Osoba wyćwiczona w czytaniu czyta wiele słów na raz (w ciągu jednej fiksacji oka najczęściej od kilku wyrazów do całej linii), zatrzymuje oczy na czas krótszy niż przeciętny czytelnik, a także bardzo rzadko musi cofać się do już raz przeczytanych słów. Dzięki takiemu zachowaniu praca mięśni oka czytelnika jest zminimalizowana, ilość przyswajanych informacji zwiększona, poprawia się także ich rozumienie.

Istnieje jeszcze jedna, bardzo istotna przeszkoda dla szybkiego czytania. Jest nią konieczność usłyszenia czytanego tekstu. Dlatego tak wiele osób cicho szepce czytane wyrazy, albo chociaż wypowiada je w myślach. Taka praktyka zmniejsza szybkość czytania do szybkości mówienia, czyli do nieprzekraczalnej granicy 500 słów na minutę. Zjawisko to nazywamy fonetyzacją.

Celem naszego kursu jest poprawienie umiejętności czytania przez:

  • skrócenie czasu fiksacji oka
  • zredukowanie regresji
  • pozbycie się fonetyzacji
  • poszerzenie pola widzenia podczas jednej fiksacji
  • zwiększenie rozumienia tekstu i jego antycypację

Efekty ukończenia kursu:

  • szybsze czytanie (3 do 5 razy szybciej)
  • lepsze zapamiętywanie przeczytanych informacji
  • lepsze rozumienie tekstu
  • bardziej efektywne przyswajanie wiedzy
  • większa przyjemność z czytania
  • duża oszczędność wysiłku i czasu

 

Nie stosujemy żadnych metod działających na podświadomość uczestników zajęć, nie uczymy w stanach głębokiego relaksu, hipnozy itp.

Cały kurs szybkiego czytania dla osób powyżej 14 roku życia trwa 32 godziny lekcyjne (czyli 24 godziny zegarowe).